Nauczyciel wychowania fizycznego kreatorem zdrowia w szkole

opracowała: Joanna Kamińska

Nauczyciel wychowania fizycznego w szkole prezentuje na tle innych nauczycieli wyraźnie swoistą sylwetkę. Jego interdyscyplinarne wykształcenie, charakter pracy polegający na specyfice celów, treści, metod i form nauczania, bezpośredni bliski kontakt z uczniem, daleki od kontaktu „ex cathedra", specjalne możliwości oddziaływań wychowawczych wpływają na odrębność osobowości. E. Piasecki pisząc o osobowości nauczyciela podkreślał, że nie chodzi mu o profesjonalizm sportowy, ale o zawód wychowawcy fizycznego. Na pierwszym miejscu jeśli chodzi o charakterystyczne cechy wzorowego nauczyciela stawia znajomość anatomii, fizjologii i higieny. Powiada, że „podobnie jak lekarz dawkuje lekarstwa, tak wychowawca fizyczny dawkuje ćwiczenia cielesne, powietrze, słońce, wodę, żywienie itp.", „chodzi bowiem o to"... „aby odpowiadały wiekowi, płci, temperaturze, stopniowi wyćwiczenia i innym warunkom indywidualnym, które powinien dokładnie poznać". W. Osmólski pisze, że „przedmiot wychowanie fizyczne w szkole - powinien być prowadzony przez pedagoga równego intelektualnie innym nauczycielom.

Z powyższego wynika, że wymagania w stosunku do nauczyciela wychowania fizycznego są dość duże, musi być sprawny, zdrowy, silny, powinien być dobrym wychowawcą o wszechstronnej wiedzy, pracujący z zamiłowaniem i całkowitym oddaniem. Powinien odznaczać się talentem organizatorskim, posiadać wysoki poziom kultury intelektualnej, moralnej i estetycznej.

Zawód nauczyciela wychowania fizycznego posiada ciekawy profil, który wyraźniej zarysowuje się wobec wzrastającego znaczenia oraz funkcji społecznej i pedagogicznej tego przedmiotu w całokształcie oddziaływań wychowawczych szkoły. Wychowanie fizyczne obok kształcenia umysłowego, wychowania moralnego, społecznego i estetycznego zdobyło sobie zasłużone wychowawcze prawo obywatelstwa. Coraz częściej zawiera i realizuje bogatą problematykę związaną z całokształtem rozwoju dziecka, a w tym wychowanie zdrowotne. Aby wychowanie fizyczne spełniło tę rolę wiele zależy przede wszystkim od samego nauczyciela. Stawia to przed współczesnym nauczycielem tego przedmiotu nowe wymagania, a jednocześnie otwiera nowe perspektywy wdzięcznej, szerokiej, ale i odpowiedzialnej pracy wychowawczej (Z. Żukowska).

Nauczyciel wychowania fizycznego pełni ważną rolę kierownika i organizatora wychowania fizycznego i sportu w szkole. To nie tylko nauczyciel prowadzący lekcje, to organizator czasu wolnego młodzieży, doradca innych nauczycieli i rodziców w sprawach rozwoju fizycznego, zdrowia i związanych z nim potrzeb dziecka, bliski współpracownik lekarza szkolnego troszczącego się o zdrowie dzieci i higieniczne warunki ich rozwoju, organizator ćwiczeń o charakterze wyrównawczym; to inicjator rozrywek sportowych, wycieczek i biwaków organizowanych przez szkołę i samą młodzież; to zaangażowany pełen radości życia człowiek, który pragnie stworzyć pogodną, ale twórczą atmosferę pracy niezbędną w szkole (Z. Żukowska).

Z francuskiego słowo kreacja po polsku znaczy tworzenie. Nauczyciel kreator zdrowia w szkole powinien troszczyć się o wszechstronny rozwój fizyczny i rozwijanie sprawności fizycznej wychowanków na lekcjach i w toku zajęć pozalekcyjnych, opiekować się nimi na zawodach, ochraniać przy wykonywaniu ćwiczeń, zapewnić warunki bezpieczeństwa ćwiczącym, zwracać uwagę na warunki higieniczne w jakich odbywa się lekcja. W ramach współpracy nauczyciela wychowania fizycznego ze szkolną służbą zdrowia: czuwa nad stanem zdrowia i prawidłowym rozwojem fizycznym ucznia; troszczy się o higienę osobistą podopiecznych; sprawuje nadzór nad stanem sanitarno­higienicznym pomieszczeń, otoczenia i urządzeń szkoły; opiekuje się na stałe uczniami zakwalifikowanymi do odpowiednich grup dyspanseryjnych, np. dzieci opóźnionych w rozwoju fizycznym, z wadami postawy i innymi. Kontroluje stan higieniczny pomieszczeń do ćwiczeń, boisk, szatni, organizuje natryski po lekcji wychowania fizycznego, sprawdza stan czystości i stan higieniczny kostiumów, czystość ćwiczących uczniów. Wszystko to powinno być przedmiotem wspólnej troski lekarza, higienisty i nauczyciela. Po każdych badaniach okresowych nauczyciel wychowania fizycznego powinien mieć wgląd do zaktualizowanych kart zdrowia. Szczególnie powinien się interesować zagadnieniami dotyczącymi rozwoju fizycznego, stopniem dojrzałości biologicznej uczniów, sygnalizowanymi niedomogami i zaburzeniami funkcji organizmu, a nawet przewlekłymi stanami chorobowymi wykluczającymi na jakiś czas ucznia z aktywnego udziału w lekcjach wychowania fizycznego. Nauczyciel wychowania fizycznego nie powinien łączyć gimnastyki wyrównawczej z gimnastyką leczniczą i rehabilitacyjną, które leżą wyłącznie w kompetencji resortu zdrowia. Zadaniem gimnastyki korekcyjnej jak wiadomo jest wyrównywanie powstających odchyleń od normy w układzie kostno-więzadłowo-

mięśniowym poprzez systematyczne, celowe i stopniowe dawkowanie ćwiczeń.

Chodzi przede wszystkim o zapobieganie dopiero co ujawniającym się zmianom i o niedopuszczenie do ich pogłębiania się. Taki zespół ćwiczeń korekcyjnych włączony do całokształtu innych środków wychowania fizycznego, oddziaływujących jednocześnie na wszechstronny rozwój, nazywamy gimnastyką wyrównawczą. W takiej postaci powinna ona występować w szkole. Szkołę i nauczyciela interesuje przede wszystkim gimnastyka wyrównawcza [przypadki patologiczne kierowane powinny być do leczenia klinicznego (Z. Żukowska)]. Taką gimnastykę może prowadzić każdy nauczyciel wychowania fizycznego specjalista, po uprzednim przygotowaniu w toku specjalizacji na studiach wyższych, bądź specjalnych kursach. Nauczyciel powinien być zainteresowany i dobrze zorientowany w aktualnych wadach postawy swoich uczniów. W trosce o poprawną postawę dziecka nauczyciel kreator zdrowia w szkole winien sprawdzać warunki pracy ucznia, np. odpowiedni dobór ławek, właściwe siedzenia w ławkach, poprawną postawę przy czytaniu, pisaniu i odpowiedziach. Do tych samych środków można zaliczyć wymagania, aby uczniowie zwłaszcza klas niższych uprawiali ćwiczenia śródlekcyjne i spędzali w ruchu przerwy między lekcjami (Z. Żukowska).

Współczesna szkoła realizuje pełny program wychowawczy, w skład którego powinny wchodzić sprawy zdrowia, a to przynajmniej z dwóch powodów:

-         zdrowie jest istotnym warunkiem przebiegu procesu wychowania i nauczania,

-         wychowanie jest jednym z warunków zdrowia.

Rozległą tematykę wychowania zdrowotnego można zgrupować wokół trzech podstawowych zadań, a mianowicie: ochrony zdrowia, ratowania go i doskonalenia. Przykładami z grupy pierwszej będą: wdrożenie do profilaktyki chorób, zwłaszcza zakaźnych, nawyki dietetyczne, walka z nałogami, wychowanie w zasadach bezpieczeństwa, np. ruchu ulicznego lub przy pracy (ergonomia). Do grupy drugiej można zaliczyć działania ratownicze, a więc pierwsza pomoc w nagłych wypadkach i zachorowaniach; świadomość granic własnych kompetencji medycznych; reguły korzystania z usług służby zdrowia; sztukę aktywnego współdziałania pacjenta w czasie leczenia; dekalog zdrowia, zasady używania leków. Do grupy ostatniej zaliczamy działania najwyższego typu, a więc te, które zmierzają do czynnego doskonalenia zdrowia: hartowanie (fizyczne i psychiczne), metody samokontroli zdrowia i rozwoju, ćwiczenia ruchowe, przystosowanie rodzinne wraz z wychowaniem seksualnym, a także przysposobienie zawodowe w aspekcie zdrowotnym.

Wiele z wymienionych wyżej tematów może być transmitowane do dzieci i młodzieży przez nauczyciela wychowania fizycznego, który z racji swojego przygotowania zawodowego i przedmiotu nauczania powinien być pozytywnym wzorem osobowym. Żywy przykład przemawia silniej niż wszelkie hasła i nakazy.

Nauczyciel na swoich zajęciach z grupami winien kształtować nawyki służące konserwacji i doskonaleniu zdrowia, rozwijać pozytywne zainteresowania zdrowiem w oparciu o niezbędne wiadomości oraz formowanie postawy umożliwiającej skuteczną profilaktykę, ratownictwo, leczenie, pielęgnację, rehabilitację oraz stosowanie zasad higieny w życiu jednostki i zbiorowości. Jest zatem wychowanie zdrowotne transmisją medycyny do młodzieży, przetwarzaniem medycyny fachowej w medycynę powszechną, medycynę dnia codziennego.

Nauczyciel kreator zdrowia w szkole musi uświadomić wychowankom, że ani badania lekarskie, ani nawet profilaktyka i higiena nie są jeszcze wychowaniem zdrowotnym, gdyż pacjent wśród tej całej troski i pomocy może pozostać bierny i nieświadomy, niczego się nie nauczyć, żadnych nawyków nie nabyć i stanie się bezradny, gdy opuści dom i szkołę, które za niego myślały. Dopiero podniesienie wychowanka do godności świadomego i współdziałającego podmiotu nadaje tym działaniom walor wychowawczy. Ta cecha ostrą linią oddziela medycynę od weterynarii, a wychowanie od hodowli i tresury (M. Demel). Praktyka dowodzi, że najlepsze wyniki w wychowaniu zdrowotnym osiąga się nie przez wykłady (choć i te są pożyteczne), ale przez stworzenie odpowiedniej atmosfery wokół spraw zdrowia przez szczere i przyjazne zainteresowanie się sprawami rozwoju młodzieży, przez dobry przykład (np. nauczyciel wychowania fizycznego), a nade wszystko przez własną aktywność młodzieży i związanie spraw zdrowia z tym, co ją naprawdę interesuje. Oto kilka konkretnych przykładów, które powinien wykorzystać nauczyciel kreator zdrowia:

W zakresie dietetyki dobre wyniki osiągamy wówczas, gdy połączymy je ze sprawami tuszy, zwłaszcza u dziewcząt. Walki z nałogami - nikotynizmem, alkoholizmem, narkomanią - nie wygramy kazaniami, a raczej z pomocą tzw. Kar naturalnych, których wymowa silniejsza jest niż wymowa kar konwencjonalnych! Taką karą może być np. spadek wyników sportowych, regres formy. Krótko mówiąc, młodzież powinna w wychowaniu zdrowotnym widzieć swój interes, a nie chimery specjalistów, którzy w dodatku sami nie przestrzegaj ą głoszonych przez nich haseł. Trzeba zatem udzielić młodzieży rozumnej i taktownej pomocy w formowaniu świadomego stosunku do własnego organizmu i psychiki, wpoić nawyk systematycznej pracy nad sobą, racjonalnej troski o zdrowie i rozwój; nauczyć metod pielęgnacji ciała i krytycznej samokontroli. Chcemy wreszcie, aby te nawyki i postawy opierały się na rzetelnej wiedzy. Należy również przestrzec przed wszelką przesadą i wypaczeniami w wychowaniu zdrowotnym, przed higeomanią i hipochondrią (M. Demel). Zdrowie nie jest celem samym w sobie. Jest ono jednak bezwzględnym warunkiem życia pełnego i szczęśliwego.

Wychowanie zdrowotne źle prowadzone o czym musi pamiętać wychowawca fizyczny grozi poza tym ukształtowaniem postawy egocentrycznej. Należy więc tak wychowywać, aby cenne było nie tylko własne zdrowie, ale też zdrowie innych. Tego również nauczyciel nie osiągnie kazaniami, lecz poprzez zrozumienie (najlepiej na konkretnym przykładzie choroby zakaźnej), że zdrowia jednostki nie można odseparować od społeczeństwa, że jest ono cząstką zdrowia powszechnego (M. Demel). Nauczyciel wychowania fizycznego jako kreator wychowania zdrowotnego dzięki swojej wiedzy i doświadczeniu winien znać wszystkie potrzeby dziecka (głód „tlenowy", głód „ruchu") łącznie z tymi, których ono nie odczuwa, a tym bardziej z tymi, które odczuwa, ale sobie ich nie uświadamia i nie deklaruje (np. „głód pożywienia", chodzi o jakość). Powinien wiedzieć, że potrzeby zdrowotne, motywy i postawy podlegają w ciągu życia osobniczego charakterystycznym przemianom. U ich podłoża leżą prawa rozwoju fizycznego, psychicznego i społecznego, które też wyznaczaj ą bieg procesu wychowania zdrowotnego (M. Demel).

Istotą kształcenia ogólnego w nowym rozumieniu jest wspomaganie rozwoju jednostki ludzkiej w kierunku coraz głębszej jej personalizacji. Personalizacja, czyli stawanie się sobą, to również przekraczanie samego siebie w kierunku wspólnoty bycia z innymi i dla innych. „Zrozumienie świata jest jednym z głównych celów kształcenia. Uczyć się, aby być." - z raportu UNESCO.

Rozwój fizyczny i intelektualny jest jedną z najbardziej istotnych właściwości osoby ludzkiej w swoim zasadniczym wymiarze ma autonomiczny charakter. Oznacza to, że największą siłą napędową tego rozwoju jest niezawisła motywacja wewnętrzna wyrastająca z poczucia odpowiedzialności za siebie. Bez autentycznego zaangażowania się ucznia w swój rozwój intelektualny i fizyczny, bez kształtowania potrzeby ustawicznego działania dla zachowania zdrowia, rozwoju fizycznego, sprawności motorycznej, odporności organizmu nie może on w pełni rozwinąć istniejących w nim możliwości. Każdy uczeń ma prawo być takim jakim chce być. Dotyczy to zarówno rozwoju intelektualnego jak i fizycznego, a także zainteresowań związanych z kulturą fizyczną i zdrowiem człowieka.

Współczesna szkoła poprzez nauczyciela wychowania fizycznego powinna m.in. uświadomić wychowankom potrzebę i możliwości ich rozwoju, wskazać na wartości jakimi są zdrowie, wiedza, wysoka sprawność fizyczna, estetyczna budowa ciała -wartości bardzo ważne dla każdego człowieka. Uświadomić konsekwencje wynikające z zaniedbań w tym zakresie.

Nauczyciel wychowania fizycznego powinien przyjąć w procesie pedagogicznym rolę osoby życzliwej względem ucznia, być jego doradcą i powiernikiem, z pełnym szacunkiem kierującej i towarzyszącej mu w dążeniu do osiągnięcia celów wychowania fizycznego, a także mobilizującej własnym przykładem swojego wychowanka. Ogólna strategia działania nauczyciela kreatora zdrowia winna być ukierunkowana na wychowanka, na jego potrzeby rozwojowe - biologiczne i społeczne, na rozbudzenie jego zainteresowań własnym rozwojem fizycznym, sprawnością i dbałością o zdrowie. Przedmiotem troski nauczyciela wychowania fizycznego musi być cały człowiek, a nie jego ciało, gdyż ciała wychować się nie da. Rola jego nie powinna ograniczać się do nauczania ćwiczeń fizycznych, ale do nadzoru nad całym procesem rozwoju i profilaktyki zdrowotnej młodzieży. Uczniowie na lekcjach wychowania fizycznego, gdzie mamy do czynienia z koncentracją treści z wychowania zdrowotnego powinni m.in. dowiedzieć się, że zdrowie posiada trzy wymiary: fizyczny (sprawność ciała), psychiczny (spokój duszy) i społeczny (moralność, życzliwość); że z defensywy (ochrony zdrowia) czas przejść do ofensywy tj. do walki o dobrostan fizyczno-psychiczny; że zdrowie to nie brak choroby, gdyż przekonanie takie usypia naszą czujność.

Model wiedzy nauczyciela kreatora zdrowia jest ważniejszy niż model postępowania, który kładzie nacisk na procedury, metody, sposoby przetwarzania informacji (technikę), tak jakby one mogły być „beztreściowe", „uniwersalne", przydatne do wszystkich rodzajów działalności. Model wiedzy zakłada najpierw zdobycie dokładnej, wszechstronnej, wielopodmiotowej wiedzy na temat danej dyscypliny i dopiero na tej podstawie stosowanie odpowiedniej strategii i metod nauczania (tak jak to jest na studiach medycznych). Nauczyciel wychowania fizycznego musi wykazywać troskę o godność i harmonijny rozwój fizyczny, ruchowy, psychiczny i zdrowie ucznia w domu, szkole i klubie. W hierarchii celów wychowania fizycznego na pierwszym miejscu powinien stawiać rozwijanie wydolności fizycznej i fizjologicznej. Koncepcja wychowania fizycznego jako procesu pedagogicznego obala fetysz (przypisywanie magicznych cech) ruchu, ćwiczeń. Ostatnio metodyka wychowania fizycznego idzie w kierunku pedagogiki kultury fizycznej, pedagogiki zdrowia. Praktyczną konsekwencją pójścia tą drogą jest rezygnacja z tradycyjnego nawyku ruchowego jako efektu finalnego ku kształtowaniu afirmatywnej potwierdzającej postawy wobec własnego ciała.

Skuteczna edukacja zdrowotna to nie tylko przekazywanie wiedzy, lecz także kształtowanie postaw i zachowań, które mogą wpłynąć na styl życia, osiągnięcia szkolne i przyszłe życie ucznia. Kreatorem tych podstawowych składników uczenia umiejętności powinien być światły nauczyciel wychowania fizycznego. Cel lekcji muszą osiągać uczniowie, a nie nauczyciel. Należy tak ćwiczyć ucznia, aby sam siebie ćwiczył. Nauczyciel kreator zdrowia w szkole występujący w roli doradcy do spraw zdrowia winien koncentrować się na trzech następujących obszarach:

1.  Demokratyzacja życia szkolnego (prawa ucznia, udział rodziców w życiu szkoły, styl
zarządzania szkołą),

2.  Komunikacja poszczególnych  grup  społeczności  szkolnej   (nauczyciele,  dyrektor,
rodzice, młodzież, pedagog i inni pracownicy szkoły),

3.   Organizacja działań na rzecz promocji zdrowia (programy edukacji zdrowotnej dla
poszczególnych klas, programy dla nauczycieli i rodziców).

Należy pamiętać, że styl życia i zachowania zdrowotne kształtują się w dzieciństwie i młodości pod wpływem wzorów i wychowania w rodzinie, szkole i społeczeństwie. Stymulowanie rozwoju zachowań prozdrowotnych i modyfikacja zachowań stanowiących ryzyko dla zdrowia jest podstawowym celem edukacji zdrowotnej, za którą najbardziej odpowiada na terenie szkoły nauczyciel wychowania fizycznego jako główny kreator zdrowia.

Kończąc cytuję słowa S. Wołoszyna „w równym stopniu (jeśli nie wyższym) wychowuje się przez to kim się jest, jak przez to co się wie i potrafi".

Lalonde zbadał, że zdrowie jednostki i populacji zależy od czterech podstawowych grup czynników:

1.  Stylu życia i zachowań zdrowotnych, które warunkują 50-60% potencjału zdrowotnego
człowieka,

2.   Środowiska    fizycznego    i    społecznego,    które    warunkują   20-25%    potencjału zdrowotnego,

3.   Czynniki genetyczne około 20%,

4.    Służba zdrowia (medycyna naprawcza) może rozwiązać nie więcej niż 10% problemów zdrowotnych społeczeństwa.

Widać z tego, że stan zdrowia w największym stopniu zależy od stylu życia i zachowań ludzi. To napawa optymizmem, gdyż każdy człowiek może sam zmieniać swoje zachowania, jeśli chce poprawić swoje zdrowie i samopoczucie.

         Zachowania sprzyjające zdrowiu to m.in. aktywność fizyczna, racjonalne żywienie,
utrzymanie   czystości   ciała  i   otoczenia,   zachowanie  bezpieczeństwa,   utrzymanie
dobrych relacji między ludźmi, radzenie sobie ze stresem.

         Zachowanie szkodliwe dla zdrowia to m.in. palenie tytoniu, nadużywanie alkoholu,
leków i innych środków uzależniających.

         Styl życia jest pojęciem szerszym, składają się nań nie tylko zachowania, ale też
postawy   i   ogólna   filozofia   życia jednostki.   Styl   życia   zależy   od   środowiska
społecznego i kulturalnego, w którym żyje człowiek, od jego przekonań, wartości, a
także od ekonomicznej i politycznej sytuacji społeczeństwa. Wzorem dla młodzieży w
każdej szkole winien być styl życia nauczyciela wychowania fizycznego, kreatora zdrowia.
 

Bibliografia:

1.  Ministerstwo Edukacji Narodowej - „Wychowanie fizyczne w reformie" - Komunikat
W-wal8.01.1998r.

2.           Janusz Bielski - „Jeszcze o wychowaniu fizycznym w reformie edukacji" - „Lider"
nr 10 z 1997 r.

3.           Janusz Bielski - „Personalistyczna koncepcja reformy edukacyjnej" - „Lider" nr 10
z 1998 r.

4.           Ewa Czerska - „Reforma w toku" - „Lider" nr 10 z 1998 r.

5.           Maciej Demel - „Propedeutyka wychowania fizycznego" - „Sport i Turystyka" W-wa
1965 r.

6.           Maciej Demel - „O wychowaniu zdrowotnym" - PZWS - Warszawa 1968 r.

7.           Maciej Demel, Alicja Skład - „Teoria wychowania fizycznego" PWN W-wa 1970 r.

8.           Maciej Demel - „Wychowanie zdrowotne, geneza i perspektywy" - „Wychowanie
zdrowotne w szkole" - praca zbiorowa - „Sport i Turystyka" W-wa 1974 r.

9.           Henryk Gerłowski -„Czynniki sprzyjające pracy nauczyciela wychowania fizycznego"
- „Proces wychowania fizycznego" - praca zbiorowa pod redakcją T. Ciecierskiej-
Szabuniewicz i Mariana Krawczyka PZWS Warszawa 1972 r.

10.   A.   Jaczewski,   Z.   Korczak,   A.   Popielarska   -   „Rozwój   i   zdrowie   ucznia"   -
Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne - Warszawa 1976 r.

11.   J. Jurczyk, I. Wąs, E. Rudnik, F. Rochowicz - „Wizje wychowania fizycznego w szacie
reformy" - „Lider" nr 4 z 1998 r.

12.   Zbigniew   Krawczyk  -   „Absolwenci   uczelni   wychowania   fizycznego"   -  AWF
Warszawa PWN W-wa 1978 r.

13.Zofia Żukowska - „Osobowość nauczyciela wychowania fizycznego" - „Wybrane

zagadnienia z metodyki wychowania fizycznego" - pod redakcją M. Niewiadomskiego

AWF W-wal 965 r. 14. Zofia Żukowska - „Warsztat pracy nauczyciela wychowania fizycznego jako przedmiot badań pedentologicznych" - „Warsztat pracy nauczyciela wychowania fizycznego stan i perspektywy" AWF W-wa 1984 r.

15.Zofia Żukowska - „Styl życia absolwentów uczelni wychowania fizycznego" AWF W-wal 979 r.

16.  Zofia Żukowska - „Rola nauczyciela wychowania fizycznego w szkole i środowisku" -
A. Kalinowski

17.  Zofia Żukowska - „Metodyka wychowania fizycznego" PZWS W-wa 1969 r.